poniedziałek, 13 maja 2013

Neoplan

Neoplan Bus GmbH:  niemiecki producent szerokiej gamy autobusów miejskich oraz autokarów, jeden z największych europejskich producentów autobusów i najlepiej rozpoznawalnych producentów autobusów na świecie.


Historia firmy:



Spółka została założona 1 lipca 1935 r. przez Gottloba Auwärtera, jako "Gottlob Auwärter GmbH & Co. KG". Produkuje kompletne autobusy pod własną marką Neoplan od 1953 r. Obecna na rynkach Europy, Azji, Ameryki Północnej, Afryki. Po śmierci, na przełomie wieków, jednego z potomków założycieli, będącego motorem jej rozwoju, firma utraciła impet. Dlatego akcjonariusze zgodzili się na jej przejęcie przez firmę konkurencyjną. Od 2001 r., po przejęciu przez MAN AG, stanowi część grupy Neoman. Obecną nazwę nosi od 1 lipca 2001 roku.
Centrala firmy mieści się w Stuttgarcie. W Niemczech posiada dwie fabryki: w Pilsting (Bawaria) i Plauen (Saksonia).
Trzecia fabryka powstała 12 grudnia 1974 w Kumasi (Ghana). W 1981 r. otwarto dwie fabryki w Stanach Zjednoczonych, w Lamar (Kolorado) i Honey Brook (Pensylwania).
Poza własnymi zakładami zlokalizowanymi na terenie Niemiec, ChRL, Ghany i Stanów Zjednoczonych, autobusy Neoplan produkowane były na mocy umów licencyjnych również w zakładach nie należących do koncernu. Na tej zasadzie Neoplany produkowano m.in. we Włoszech (Mauri), na Białorusi (MAZ), a także w Polsce (Neoplan Polska). Od 2005 roku w zakładzie firmy MAN w Sadach k. Poznania produkowane są autokary "Neoplan Centroliner".
Od stycznia 1982 r. w berlińskiej fabryce firmy "Neoplan" był zatrudniony inż. Krzysztof Olszewski. W 1985 r. został on dyrektorem tego zakładu, zaś od roku 1994 łączył tę pracę z prowadzeniem samodzielnego Biura Handlowego w Warszawie, a później firmy Neoplan Polska Sp. z o.o., będących przedstawicielstwami firmy "Neoplan". Doświadczenia zebrane podczas 14 lat pracy w firmie "Neoplan" mocno wpłynęły na jego późniejsze samodzielne działania jako właściciela firmy Neoplan Polska. Pod koniec lat 90. Krzysztof Olszewski liczył na rozwój współpracy z firmą "Gottlob Auwärter GmbH", która w grudniu 1999 roku kupiła 30% akcji Neoplan Polska. Planowano wspólną produkcję w Polsce do 600 sztuk autokarów "Neoplan" rocznie. Po przejęciu firmy "Gottlob Auwärter GmbH" przez MANa, te plany się nie powiodły. Dlatego we wrześniu 2001 roku Krzysztof Olszewski odkupił od "Neoplana" jego udziały w swojej firmie, i zmienił jej nazwę na Solaris Bus & Coach Sp. z o.o.
Autobusy z rodziny "Neoplan Metroliner" oferowano w wersji z poziomym lub pionowym usytuowaniem silnika - "tower drive". Autobusy takie oznaczano dodatkowo literami "TD" w nazwie modelu (np. "Neoplan N4020TD").
Pierwsze autobusy lotniskowe marki "Neoplan" powstały w 1953 r., a dziś ich roczna sprzedaż wynosi około 60-80 autobusów. Łącznie, na całym świecie eksploatowanych jest ponad 1200 autobusów lotniskowych "Neoplana". Autobusy lotniskowe "Neoplan" serii N9xxx są obecnie produkowane wyłącznie przez partnerską, słoweńską firmę "Tovarna Vozil Maribor" (TVM), zgodnie ze standardami produkcji i jakości Neoplan VIP-Class. Łącznie, na rodzinę N9xxx składa się pięć różnych modeli.

 Autobusy miejskie:

     
Rodzina autobusów Neoplan Metroliner:



Autobusy turystyczne:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz