poniedziałek, 13 maja 2013

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz CapaCity:

to przegubowy autobus miejski, produkowany od 2007 roku przez niemiecką firmę Mercedes-Benz.

 

Mercedes-Benz O530GL CapaCity jest najdłuższą odmianą modelu Mercedes-Benz Citaro. Po raz pierwszy został zaprezentowany w listopadzie 2005 roku podczas wystawy Mercedes-Benz Omnibustage[1]. Prototyp wyróżniał się m.in. kształtem szyby przedniej, która „wcinała” się w kierunku olbrzymiego logo Mercedesa na ścianie przedniej. Zastosowano w nim sześciocylindrowy silnik Mercedesa OM 457 hLA spełniającym normę emisji spalin Euro 4 o pojemności 11,967 dm³.
Na początku 2007 roku rozpoczęła się jego produkcja seryjna. Długość została zwiększona z 17,94 m do 19,54 m. W stosunku do przegubowego Citaro G różnice techniczne występują w wydłużonym drugim członie. Aby to wydłużenie nie spowodowało pogorszenia manewrowości pojazdu, za mostem napędowym zastosowano dodatkową, czwartą, skrętną oś wleczoną z pojedynczym ogumieniem. Takie rozwiązanie pozwoliło zachować taką samą średnicę zawracania, wynoszącą 22,85 m, jak w klasycznym, przegubowym modelu Citaro G. Czwarta oś była również potrzebna, by nie przekroczyć dopuszczalnych prawem nacisków na oś.

Mercedes-Benz O302:

Mercedes-Benz O302, to autobus turystyczny, produkowany przez niemiecką firmę Mercedes-Benz. Pierwszy autobus turystyczny Mercedesa produkowany do 1974 roku.

 

 

Pierwszy autobus turystyczny Mercedesa-Benza. Posiadał silnik widlasty. Być może był to stosowany w końcowym okresie produkcji silnik Mercedes-Benz typ OM 355 o mocy 240 KM. Produkowany był co najmniej od 1964 roku. Produkcję zakończono w 1974 lub 1975 roku. Był również produkowany na licencji od 1968 roku w Davutpaşa koło Istambułu przez turecką firmę Otomarsan[1] (obecnie Mercedes-Benz Türk, należącą do EvoBus). Następcą jest Mercedes-Benz O303.
W 1969 roku powstał prototyp autobusu hybrydowego na bazie modelu O302 o nazwie Mercedes-Benz OE 302.








Mercedes-Benz O303:


Mercedes-Benz O303 to autobus dalekobieżny, wykorzystywany również jako autobus międzymiastowy i podmiejski, produkowany w latach 1974-1992 przez niemiecką firmę Mercedes-Benz.

 

 W 1974 roku Mercedes-Benz O303 zastąpił model O302. Był to pierwszy autobus tej firmy, który wyposażono w silnik widlasty oraz od 1981 roku ABS. W 1982 roku przeprowadzono facelifting. Pojazd zyskał chromowane ozdobniki a pas przedni zaczęto wykonywać w całości z tworzyw sztucznych. Pojazd oferowano w sześciu wariantach długości: od wersji klubowej z 9 rzędami siedzeń do wielkopojemnej, bardziej komfortowej 15-rzędowej. O wersji informuje symbol znajdujący się za nazwą modelu, np. 15 RHD. Konstrukcję zastąpiono w 1991 roku modelem O404, ale produkcję utrzymano jeszcze przez rok. Łącznie sprzedano ok. 38 000 sztuk modelu O303, co daje mu tytuł najlepiej sprzedawanego autobusu tego typu w historii.

 


 



 Mercedes-Benz O305:

Najstarszym jeżdżącym egzemplarzem modelu Mercedes-Benz O305 na świecie jest ten, który obecnie posiada firma P.A. "Gryf" Kartuzy. Pochodzi on z 1974 r. i przejechał już ponad 3 mln. kilometrów.

 

 



 


Mercedes-Benz O345:

Mercedes-Benz O 345 znany także jako Conecto, tą nazwę zyskał jednak dopiero w 2002 roku. Jest to średniopodłogowy autobus stworzony dla miast i linii podmiejskich. Ze względu na wysokość podłogi we wnętrzu jest jeden stopień wejściowy. Od początku rodzina Conecto jest produkowana w fabryce Mercedes-Benz w Turcji. Jest to rodzina autobusów stworzona głównie z przeznaczeniem dla Turcji oraz państw Europy Wschodniej. Stosowane są głównie podzespoły własnej produkcji koncernu. Silnik Mercedes-Benz OM 457 hLA występuje w co najmniej dwóch wariantach mocy: 185 kW (252 KM) bądź 220 kW (300 KM). Własnej produkcji są również osie. Z ważniejszych podzespołów jedynie skrzynie biegów typu ZF 6 S 160 pochodzą z renomowanej niemieckiej firmy ZF.
W 2002 roku zaczęto produkcję 4 wersji rodziny:
  • Conecto H – wersja skrócona z podwójnymi drzwiami,
  • Conecto Ü – wersja podmiejska,
  • Conecto C – wersja skrócona z potrójnymi drzwiami,
  • Conecto G – wersja przegubowa.
Od 2007 roku są dostępne w sprzedaży autobusy nowej generacji Conecto, które mają 100% niskiej podłogi i klimatyzację. Mają one oznaczenie "Mercedes-Benz 628". Dostępne są dwie wersje tego modelu, obie mają seryjne tylne drzwi, w których podłoga jest niska dzięki zastosowaniu silnika wieżowego. Model krótki może pomieścić pasażerów na 26 miejscach siedzących i 68 stojących; w autobusie przegubowym (Conecto G) liczby te wynoszą odpowiednio 41 i 107. Najwięcej tego typu pojazdów w Polsce zakupiło MPK Lublin (22 krótkie i 10 przegubowych). Również MZK Bydgoszcz wzbogacił się w latach 2008-2009 o osiem takich autobusów, w tym trzy przegubowe.
W kwietniu 2010 Mercedes wygrał przetarg na dostawę 15 nowych autobusów komunikacji miejskiej w Suwałkach (PGK SUWAŁKI). W przetargu bezskutecznie startowały też MAN i Solaris. W mieście pojawią się nowe niskopodłogowe, klimatyzowane autobusy Mercedes Conecto.
W czerwcu wygrał również Mercedes na dostawę 25 nowych autobusów MPK w Łodzi. W mieście pojawi się 15 sztuk 12 metrowców i 10 sztuk 18 metrowców. Warto przypomnieć, ze w Łodzi jest największa baza autobusów tej marki w całej Polsce.
Kwiecień 2012 roku przyniósł kolejną wygraną przetargu na dostawę 60 nowych Conecto LF G dla MZA Warszawa. Rozpoczęcie dostaw jest planowane na listopad 2012.



Mercedes-Benz O402, to autobus miejski, produkowany przez niemiecką firmę Mercedes-Benz.
Jest najkrótszą odmianą modelu O405, następcą jest model O520. Powstało jedynie 60 egzemplarzy tego modelu, niektóre z automatyczną skrzynią biegów. W Polsce znajduje się w posiadaniu m. in. firmy PTU "CEZEX" w GDYNI(jeden autobus z 1987 r. z manualną przekładnią).



Dane techniczne:

Typ nadwozia: MIDI
Układ drzwi: 1-2-0
Liczba drzwi: 2


 



 


 

Mercedes-Benz O405GN2:


est następcą modelu Mercedes-Benz O405GN z lat 1992-1994. Najważniejszą różnicą w porównaniu z poprzednikiem są większe szyby boczne w pierwszym członie (podobna jest różnica między jednoczłonowym O405N2 a O405N), a także bogatsze wyposażenie wewnętrzne (często fotokomórki, zamykające drzwi oraz klimatyzacja). Produkowano również jego odmianę z napędem gazowym Mercedes-Benz O405GN2 CNG. Produkowany był do 2001 r. przez zakłady w Mannheim, należące później do odpowiedzialnego w koncernie za produkcję autobusów EvoBusa. Jego następcą jest Citaro.

 

 

Mercedes-Benz O405GN2 w Polsce:

W Polsce autobusy te jeżdżą w komunikacji miejskiej w Gdańsku (26 sztuk), w Gdyni (4 sztuki), w Łodzi (20 sztuk) oraz w Jaworznie (używane, sprowadzone z Niemiec).







Mercedes-Benz O405N2:

Mercedes-Benz O405N2 – niskopodłogowy autobus miejski produkowany w latach 1993-2001 przez firmę Mercedes-Benz.
Jest następcą modelu Mercedes-Benz O405N z lat 1990-1996. Najważniejszą różnicą w porównaniu z poprzednikiem są większe szyby boczne, a także bogatsze wyposażenie wewnętrzne (często fotokomórki zamykające drzwi oraz klimatyzacja). Produkowano również jego odmianę z napędem gazowym Mercedes-Benz O405N2 CNG. Produkowany był do 2001 r. przez zakłady w Mannheim, należące później do odpowiedzialnego w koncernie za produkcję autobusów EvoBusa
Jego następcą jest Citaro.

Trolejbusy takiego typu w Polsce:

We własnych warsztatach PKT Gdynia dokonuje przeróbki zakupionych używanych autobusów Mercedes O405N, instalując w nich napęd elektryczny ze skasowanych Jelczy PR110E.

Dane techniczne trolejbusu

Układ drzwi: 2-2-2
Liczba drzwi: 3
Wys. podłogi w I drzwiach: 317 mm
Wys. podłogi w II drzwiach: 340 mm
Wys. podłogi w III drzwiach: 580 mm
Szerokość drzwi: 1250 mm
Silnik: Elmor DK210A3P/11
Moc silnika: 149 KM
Długość: 11795 mm
Szerokość: 2500 mm
Wysokość: 2933 mm
Masa własna: 11350 kg
Masa całkowita: 17200 kg
Rozstaw osi: 5875 mm
Liczba miejsc ogółem: 102
Liczba miejsc siedzących: 40









Mercedes-Benz O407:

Mercedes-Benz O407, to autobus podmiejski, produkowany przez niemiecką firmę Mercedes-Benz w latach 1985-2000.
Autobus średniopodłogowy, podmiejski. Posiadał silnik o mocy 240 KM. Produkowano też wersję przegubową o oznaczeniu O407G









Mercedes-Benz O520:

Mercedes-Benz Cito O520, to niskopodłogowy autobus miejski o napędzie hybrydowym (silnik wysokoprężny i elektryczny) produkowany przez firmę Mercedes-Benz w latach 1999-2003.

 

 

Przewoźnik Ilość
MPK Tarnów 12
PKS Białystok 4
Pawelec Biechów 3
Transrem Gdańsk 2
MPK Opoczno 2
Artex Czarnochowice 2
PKS Zakopane 1
Wilga Otwock 1
PKS Brzeg 1
Uni-Metal Koniecpol 1











Mercedes-Benz O530:

Mercedes-Benz Citaro (też O 530) – rodzina autobusów produkowanych przez Mercedes-Benz/EvoBus.

 

 Citaro albo O 530 jest autobusem przeznaczonym do użytku w komunikacji miejskiej i podmiejskiej. Od 1997 roku Citaro jest wytwarzane w Mannheim oraz Ligny-en-Barrois[1] i jest następcą modelu O405N. Od października 2006 roku Citaro jest produkowane wyłącznie z silnikiem Euro 4. Nastąpiły także zmiany w wyglądzie (facelifting). W Citaro silnik umieszczony jest z tyłu po lewej stronie, poza autobusami Low-Entry, które mają silniki leżące z tyłu pośrodku. Autobus ten został zwycięzcą corocznego konkursu "Bus of the year" i otrzymał tytuł "BUS OF THE YEAR 2007

 

 

Wersje

Do nazwy Citaro dołączane są litery które oznaczają:
  • Ü – (Überland) – wersja podmiejska
  • G – (Gelenkbus) – wersja przegubowa
  • GL – (Gelenkbus-Lang) – wersja przegubowa przedłużona
  • LE – (Low-Entry) – wersja niskowejściowa
  • L – (Lang) – wersja przedłużona, 15-metrowa
  • M – wersja przedłużona, 13-metrowa
  • K – (Kurz) – wersja skrócona, 10,5-metrowa
Citaro występuje w następujących wersjach:

Miejskie

  • O 530 K – autobus jednoczłonowy, długość 10,5 m, 2 osie, 2 drzwi (możliwe 3)
  • O 530 – autobus jednoczłonowy, długość 12 m, 2 osie, 2 drzwi (możliwe 3)
  • O 530 L – autobus jednoczłonowy, długość 15 m, 3 osie, 2 drzwi (możliwe 3)
  • O 530 G – wersja przegubowa, długość 18 m, 3 osie, 3 drzwi (możliwe 4)

Information icon.svg Osobny artykuł: Mercedes-Benz CapaCity.
  • O 530 GL – wersja przegubowa, długość 19,5 m, 4 osie, 4 drzwi; ten model wywodzi się wprawdzie z rodziny Citaro, lecz posiada zmodyfikowane nadwozie (głównie przód) i nosi nazwę CapaCity
  • O 530 LE – autobus niskowejściowy (Low-Entry), długość 12 m, 2 osie, 2 drzwi (możliwe 3)

Podmiejskie

  • O 530 Ü – autobus jednoczłonowy, długość 12 m, 2 osie, 2 drzwi
  • O 530 MÜ – autobus jednoczłonowy, długość 13 m, 2 osie, 2 drzwi (możliwe 3)
  • O 530 LÜ – autobus jednoczłonowy, długość 15 m, 3 osie, 3 drzwi
  • O 530 GÜ – wersja przegubowa, długość 18 m, 3 osie, 3 drzwi
  • O 530 LE Ü – autobus niskowejściowy (Low-Entry), długość 12 m, 2 osie, 2 drzwi
  • O 530 LE MÜ – autobus niskowejściowy (Low-Entry), długość 13 m, 2 osie, 2 drzwi

Silniki i skrzynie biegów

Stosowane silniki

  • silnik wysokoprężny OM 906 hLA (pojemność skokowa 6,4 dm³), 180 kW (245 KM) i 900 Nm albo 205 kW (279 KM) i 1100 Nm
  • silnik wysokoprężny OM 926 hLA (pojemność skokowa 7,2 dm³), 235 kW (320 KM) i 1120&nbsp
  • silnik wysokoprężny OM 457 hLA (pojemność skokowa 12 dm³), 185 kW (252 KM) i 1100 Nm, 220 kW (299 KM) i 1250 Nm albo 260 kW (354 KM) i 1600 Nm
  • silnik na gaz ziemny M 447 hLAG (pojemność skokowa 12 dm³), 185 kW (252 KM) i 1050 Nm albo 240 kW (326 KM) i 1250 Nm

Stosowane skrzynie biegów

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz