niedziela, 12 maja 2013

Ikarus Historia

Ikarus – przedsiębiorstwo specjalizujące się w produkcji autobusów. Jego główna siedziba mieściła się w Budapeszcie na Węgrzech. Ikarus należał do 2006 roku do koncernu Irisbus.

Historia:

W 1913 roku przedsiębiorstwo skupiło się głównie na budowaniu samochodów i podczas I wojny światowej miało ogromne zyski. W 1927 roku Ikarus wygrał międzynarodowy przetarg i dostarczył 60 krótkich autobusów. Ok. 1933 roku Ikarus zaczął mieć problemy finansowe, przez co przerwał produkcję wielu modeli pojazdów. W 1935 roku przedsiębiorstwo wznowiło produkcję i całkowicie funkcjonowało podczas II wojny światowej. 23 lutego 1949 roku Ikarus połączył się z producentem samolotów Ikarus Gép és Fémgyár Rt.
W 1955 i 1956 roku nowe modele (Ikarus 620, 630 i 31) rozpoczęto sprzedawać w Chinach, Birmie oraz Egipcie. W 1962 roku Ikarus sprzedał za granicą 8000 autobusów. W 1970 roku firma zajęła drugie miejsce na targach Expo w Monako. Dzięki tej nagrodzie pokazała swoją pozycję w Europie. W 1971 roku przedsiębiorstwo wyprodukowało swój 100 000. autobus, a z każdym rokiem transakcje były coraz większe. W 1973 roku koncern Ikarus stał się czwartym największym producentem na świecie, ale pojawił się problem braku surowców, przez co dostawy znacznie się opóźniały. Największym importerem Ikarusów były Niemcy, lecz po połączeniu NRD i RFN zyski spadły o 10%.
W 1999 roku przedsiębiorstwo zostało przejęte przez francusko-włoski koncern Irisbus. W 2006 roku Irisbus sprzedał koncern Ikarusbus firmie Müszertechnika. W 2002 roku Ikarus zaprezentował 18-metrową wersję autobusu napędzanego gazem ziemnym, użytkowaną przez przedsiębiorstwo TransMilenio, działające w Bogocie.
W 2006 roku Gary Urteaga, biznesmen z Peru, rozpoczął projekt dotyczący wejścia autobusów marki Ikarus na rynek Ameryki Łacińskiej. Przedsięwzięcie to zakłada produkcję autobusów napędzanych sprężonym gazem ziemnym w wersjach 8, 12 i 18-metrowych. Oferty zostały przedstawione spółkom, które w 2007 roku ubiegały się o pozwolenie na obsługę systemu szybkiego transportu autobusowego w Limie. Zainteresowanie zakupem pojazdów okazał także rząd Wenezueli, z prezydentem Hugo Chávezem na czele.
W 2010 roku oficjalnie ukazano opinii publicznej nowe modele Ikarusa produkowane wcześniej pod nazwą A.R.C.









Autobusy miejskie

 

 

  • 180 – 17-metrowy przegubowy, wysokopodłogowy
  • 190 – 11-metrowy, wysokopodłogowy
  • 194 – 12-metrowy, wysokopodłogowy
  • 196 – 18-metrowy, wysokopodłogowy
  • 211 – 8,5-metrowy, wysokopodłogowy
  • 246 – 12-metrowy, wysokopodłogowy
  • 252 – 11-metrowy, wysokopodłogowy
  • 260 – 11-metrowy, wysokopodłogowy
  • 261 – 12-metrowy, wysokopodłogowy, przystosowany do ruchu lewostronnego
  • 263 – 12-metrowy, wysokopodłogowy, produkowany głównie na rynek NRD oraz ZSRR
  • 266 – 12-metrowy, wysokopodłogowy
  • 271 – - wysokopodłogowy
  • 272 – 12-metrowy, wysokopodłogowy
  • 280 – 16,5-metrowy przegubowy, wysokopodłogowy
  • 281 – 16,5-metrowy, wysokopodłogowy, przystosowany do ruchu lewostronnego
  • 282 – 18-metrowy, wysokopodłogowy
  • 283 – 18-metrowy przegubowy, wysokopodłogowy
  • 284 – 18-metrowy przegubowy, średniopodłogowy
  • 286 – 18-metrowy przegubowy, wysokopodłogowy
  • 293 – 22-metrowy dwuprzegubowy, wysokopodłogowy
  • 30 – 8,5-metrowy, wysokopodłogowy
  • 31 – 11-metrowy, wysokopodłogowy
  • 311 – 11-metrowy, wysokopodłogowy
  • 395 – - niskpodłogowy
  • 396 – 15-metrowy, wysokopodłogowy
  • 405 – 7,5-metrowy midibus, średniopodłogowy
  • 410 – 11,5-metrowy, średniopodłogowy
  • 411 – 11-metrowy, niskopodłogowy, wyróżnia go brak tylnej szyby
  • 412 – 12-metrowy, niskopodłogowy, kontynuacja modelu 411
  • 415 – 11,5-metrowy, średniopodłogowy
  • 416 – 12-metrowy, wysokopodłogowy
  • 417 – 17,5-metrowy przegubowy, niskopodłogowy
  • 435 – 18-metrowy przegubowy, średniopodłogowy
  • 436 – 18-metrowy przegubowy, średniopodłogowy
  • 480 – 12-metrowy, średniopodłogowy
  • 489 Polaris – 12-metrowy, przystosowany do ruchu lewostronnego
  • 554 – 11-metrowy, wysokopodłogowy
  • 556 – 12-metrowy, wysokopodłogowy
  • 601 – wysokopodłogowy
  • 630 – 11,5-metrowy, wysokopodłogowy
  • 66 – 12,5-metrowy, wysokopodłogowy
  • V127.E1 – 12-metrowy, niskopodłogowy
  • V134.01 – 13,4-metrowy, niskopodłogowy
  • V187.02 – 18,75-metrowy przegubowy, niskopodłogowy

 

Trolejbusy

 

 

Trolejbusy tej marki są produkowane od lat 80. XX wieku. Oznaczenia modeli trolejbusów to trójcyfrowe kody i na końcu litera T.
  • 260T – 11-metrowy, wysokopodłogowy
  • 280T – 16,5-metrowy przegubowy, wysokopodłogowy
    • 280E – 16,5-metrowy przegubowy, wysokopodłogowy, powstał na bazie autobusu Ikarus 280
  • 411T – 11-metrowy, niskopodłogowy, wyróżnia go brak tylnej szyby
  • 412T – 12-metrowy, niskopodłogowy, kontynuacja modelu 411T
  • 415T – 11,5-metrowy, średniopodłogowy
  • 417T – 17,5-metrowy przegubowy, niskopodłogowy
  • 435T – 18-metrowy przegubowy, średniopodłogowy


Autobusy turystyczne

 

 

  • 150 – 12-metrowy
  • 210 – 8,5-metrowy
  • 211 – 8,5-metrowy
  • 212 – 8,5-metrowy
  • 214 – 8,5-metrowy
  • 216 – 9-metrowy
  • 238 – 11,5-metrowy
  • 250 – 12-metrowy
  • 253 – 12-metrowy
  • 255 – 11-metrowy
  • 256 – 11-metrowy
  • 258 – b/d
  • 259 – 10-metrowy
  • 270 – 12-metrowy
  • 350 – 12-metrowy
  • 365 – 11-metrowy
  • 366 – b/d
  • 386 – b/d
  • 543 – 6,5-metrowy
  • 548 – 11-metrowy
  • 55 – 11,4-metrowy
  • 553 – 6,5-metrowy
  • 555 – 11-metrowy
  • 577 – 11-metrowy
  • 620 – 9-metrowy
  • 630 – 9,5-metrowy
  • 657 – 6,5/12-metrowy
  • 660 – 12-metrowy
  • 661 – 12-metrowy
  • 662 – 12-metrowy
  • 664 – 12-metrowy
  • 668 – 9-metrowy
  • 669 – 11-metrowy
  • E15 – 9-metrowy


Autobusy lotniskowe

 

 

  • 290 – 14-metrowy, wysokopodłogowy
  • 692 – 14-metrowy, wysokopodłogowy
  • 695 – 17-metrowy, wysokopodłogowy


Seria EAG

 

 

  • E13 – 8-metrowy, wysokopodłogowy
  • E14 – 8-metrowy, wysokopodłogowy
  • E15 – 9-metrowy, wysokopodłogowy
  • E91 – 9-metrowy, niskopodłogowy
  • E92- 9-metrowy, wysokopodłogowy
  • E94- 15-metrowy, niskowejściowy

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz