Mercedes-Benz CapaCity:
to przegubowy autobus miejski, produkowany od 2007 roku przez niemiecką firmę Mercedes-Benz.
Mercedes-Benz O530GL CapaCity jest najdłuższą odmianą modelu Mercedes-Benz Citaro. Po raz pierwszy został zaprezentowany w listopadzie 2005 roku podczas wystawy Mercedes-Benz Omnibustage[1]. Prototyp wyróżniał się m.in. kształtem szyby przedniej, która „wcinała” się w kierunku olbrzymiego logo Mercedesa na ścianie przedniej. Zastosowano w nim sześciocylindrowy silnik Mercedesa OM 457 hLA spełniającym normę emisji spalin Euro 4 o pojemności 11,967 dm³.
Na początku 2007 roku rozpoczęła się jego produkcja seryjna. Długość została zwiększona z 17,94 m do 19,54 m. W stosunku do przegubowego Citaro G różnice techniczne występują w wydłużonym drugim członie. Aby to wydłużenie nie spowodowało pogorszenia manewrowości pojazdu, za mostem napędowym zastosowano dodatkową, czwartą, skrętną oś wleczoną z pojedynczym ogumieniem. Takie rozwiązanie pozwoliło zachować taką samą średnicę zawracania, wynoszącą 22,85 m, jak w klasycznym, przegubowym modelu Citaro G. Czwarta oś była również potrzebna, by nie przekroczyć dopuszczalnych prawem nacisków na oś.
Mercedes-Benz O302:
Mercedes-Benz O302, to autobus turystyczny, produkowany przez niemiecką firmę Mercedes-Benz. Pierwszy autobus turystyczny Mercedesa produkowany do 1974 roku.
Pierwszy autobus turystyczny Mercedesa-Benza. Posiadał silnik widlasty. Być może był to stosowany w końcowym okresie produkcji silnik Mercedes-Benz typ OM 355 o mocy 240 KM. Produkowany był co najmniej od 1964 roku. Produkcję zakończono w 1974 lub 1975 roku. Był również produkowany na licencji od 1968 roku w Davutpaşa koło Istambułu przez turecką firmę Otomarsan[1] (obecnie Mercedes-Benz Türk, należącą do EvoBus). Następcą jest Mercedes-Benz O303.
W 1969 roku powstał prototyp autobusu hybrydowego na bazie modelu O302 o nazwie Mercedes-Benz OE 302.
Mercedes-Benz O303:
Mercedes-Benz O303 to autobus dalekobieżny, wykorzystywany również jako autobus międzymiastowy i podmiejski, produkowany w latach 1974-1992 przez niemiecką firmę Mercedes-Benz.
W 1974 roku Mercedes-Benz O303 zastąpił model O302. Był to pierwszy autobus tej firmy, który wyposażono w silnik widlasty oraz od 1981 roku ABS. W 1982 roku przeprowadzono facelifting. Pojazd zyskał chromowane ozdobniki a pas przedni zaczęto wykonywać w całości z tworzyw sztucznych. Pojazd oferowano w sześciu wariantach długości: od wersji klubowej z 9 rzędami siedzeń do wielkopojemnej, bardziej komfortowej 15-rzędowej. O wersji informuje symbol znajdujący się za nazwą modelu, np. 15 RHD. Konstrukcję zastąpiono w 1991 roku modelem O404, ale produkcję utrzymano jeszcze przez rok. Łącznie sprzedano ok. 38 000 sztuk modelu O303, co daje mu tytuł najlepiej sprzedawanego autobusu tego typu w historii.
Mercedes-Benz O305:
Najstarszym jeżdżącym egzemplarzem modelu Mercedes-Benz O305 na świecie jest ten, który obecnie posiada firma P.A. "Gryf" Kartuzy. Pochodzi on z 1974 r. i przejechał już ponad 3 mln. kilometrów.
Mercedes-Benz O345:
Mercedes-Benz O 345 znany także jako Conecto, tą nazwę zyskał jednak dopiero w 2002 roku. Jest to średniopodłogowy autobus stworzony dla miast i linii podmiejskich. Ze względu na wysokość podłogi we wnętrzu jest jeden stopień wejściowy. Od początku rodzina Conecto jest produkowana w fabryce Mercedes-Benz w Turcji. Jest to rodzina autobusów stworzona głównie z przeznaczeniem dla Turcji oraz państw Europy Wschodniej. Stosowane są głównie podzespoły własnej produkcji koncernu. Silnik Mercedes-Benz OM 457 hLA występuje w co najmniej dwóch wariantach mocy: 185 kW (252 KM) bądź 220 kW (300 KM). Własnej produkcji są również osie. Z ważniejszych podzespołów jedynie skrzynie biegów typu ZF 6 S 160 pochodzą z renomowanej niemieckiej firmy ZF.W 2002 roku zaczęto produkcję 4 wersji rodziny:
- Conecto H – wersja skrócona z podwójnymi drzwiami,
- Conecto Ü – wersja podmiejska,
- Conecto C – wersja skrócona z potrójnymi drzwiami,
- Conecto G – wersja przegubowa.
W kwietniu 2010 Mercedes wygrał przetarg na dostawę 15 nowych autobusów komunikacji miejskiej w Suwałkach (PGK SUWAŁKI). W przetargu bezskutecznie startowały też MAN i Solaris. W mieście pojawią się nowe niskopodłogowe, klimatyzowane autobusy Mercedes Conecto.
W czerwcu wygrał również Mercedes na dostawę 25 nowych autobusów MPK w Łodzi. W mieście pojawi się 15 sztuk 12 metrowców i 10 sztuk 18 metrowców. Warto przypomnieć, ze w Łodzi jest największa baza autobusów tej marki w całej Polsce.
Kwiecień 2012 roku przyniósł kolejną wygraną przetargu na dostawę 60 nowych Conecto LF G dla MZA Warszawa. Rozpoczęcie dostaw jest planowane na listopad 2012.
Mercedes-Benz O402, to autobus miejski, produkowany przez niemiecką firmę Mercedes-Benz.
Jest najkrótszą odmianą modelu O405, następcą jest model O520. Powstało jedynie 60 egzemplarzy tego modelu, niektóre z automatyczną skrzynią biegów. W Polsce znajduje się w posiadaniu m. in. firmy PTU "CEZEX" w GDYNI(jeden autobus z 1987 r. z manualną przekładnią).
Dane techniczne:
Typ nadwozia: MIDI
Układ drzwi: 1-2-0
Liczba drzwi: 2
Mercedes-Benz O405GN2:
est następcą modelu Mercedes-Benz O405GN z lat 1992-1994. Najważniejszą różnicą w porównaniu z poprzednikiem są większe szyby boczne w pierwszym członie (podobna jest różnica między jednoczłonowym O405N2 a O405N), a także bogatsze wyposażenie wewnętrzne (często fotokomórki, zamykające drzwi oraz klimatyzacja). Produkowano również jego odmianę z napędem gazowym Mercedes-Benz O405GN2 CNG. Produkowany był do 2001 r. przez zakłady w Mannheim, należące później do odpowiedzialnego w koncernie za produkcję autobusów EvoBusa. Jego następcą jest Citaro.
Mercedes-Benz O405GN2 w Polsce:
W Polsce autobusy te jeżdżą w komunikacji miejskiej w Gdańsku (26 sztuk), w Gdyni (4 sztuki), w Łodzi (20 sztuk) oraz w Jaworznie (używane, sprowadzone z Niemiec).Mercedes-Benz O405N2:
Mercedes-Benz O405N2 – niskopodłogowy autobus miejski produkowany w latach 1993-2001 przez firmę Mercedes-Benz.Jest następcą modelu Mercedes-Benz O405N z lat 1990-1996. Najważniejszą różnicą w porównaniu z poprzednikiem są większe szyby boczne, a także bogatsze wyposażenie wewnętrzne (często fotokomórki zamykające drzwi oraz klimatyzacja). Produkowano również jego odmianę z napędem gazowym Mercedes-Benz O405N2 CNG. Produkowany był do 2001 r. przez zakłady w Mannheim, należące później do odpowiedzialnego w koncernie za produkcję autobusów EvoBusa.
Jego następcą jest Citaro.
Trolejbusy takiego typu w Polsce:
We własnych warsztatach PKT Gdynia dokonuje przeróbki zakupionych używanych autobusów Mercedes O405N, instalując w nich napęd elektryczny ze skasowanych Jelczy PR110E.Dane techniczne trolejbusu
Układ drzwi: 2-2-2Liczba drzwi: 3
Wys. podłogi w I drzwiach: 317 mm
Wys. podłogi w II drzwiach: 340 mm
Wys. podłogi w III drzwiach: 580 mm
Szerokość drzwi: 1250 mm
Silnik: Elmor DK210A3P/11
Moc silnika: 149 KM
Długość: 11795 mm
Szerokość: 2500 mm
Wysokość: 2933 mm
Masa własna: 11350 kg
Masa całkowita: 17200 kg
Rozstaw osi: 5875 mm
Liczba miejsc ogółem: 102
Liczba miejsc siedzących: 40
Mercedes-Benz O407:
Mercedes-Benz O407, to autobus podmiejski, produkowany przez niemiecką firmę Mercedes-Benz w latach 1985-2000.Autobus średniopodłogowy, podmiejski. Posiadał silnik o mocy 240 KM. Produkowano też wersję przegubową o oznaczeniu O407G
Mercedes-Benz O520:
Mercedes-Benz Cito O520, to niskopodłogowy autobus miejski o napędzie hybrydowym (silnik wysokoprężny i elektryczny) produkowany przez firmę Mercedes-Benz w latach 1999-2003.
Przewoźnik | Ilość |
---|---|
MPK Tarnów | 12 |
PKS Białystok | 4 |
Pawelec Biechów | 3 |
Transrem Gdańsk | 2 |
MPK Opoczno | 2 |
Artex Czarnochowice | 2 |
PKS Zakopane | 1 |
Wilga Otwock | 1 |
PKS Brzeg | 1 |
Uni-Metal Koniecpol | 1 |
Mercedes-Benz O530:
Mercedes-Benz Citaro (też O 530) – rodzina autobusów produkowanych przez Mercedes-Benz/EvoBus.
Citaro albo O 530 jest autobusem przeznaczonym do użytku w komunikacji miejskiej i podmiejskiej. Od 1997 roku Citaro jest wytwarzane w Mannheim oraz Ligny-en-Barrois[1] i jest następcą modelu O405N. Od października 2006 roku Citaro jest produkowane wyłącznie z silnikiem Euro 4. Nastąpiły także zmiany w wyglądzie (facelifting). W Citaro silnik umieszczony jest z tyłu po lewej stronie, poza autobusami Low-Entry, które mają silniki leżące z tyłu pośrodku. Autobus ten został zwycięzcą corocznego konkursu "Bus of the year" i otrzymał tytuł "BUS OF THE YEAR 2007
Wersje
Do nazwy Citaro dołączane są litery które oznaczają:- Ü – (Überland) – wersja podmiejska
- G – (Gelenkbus) – wersja przegubowa
- GL – (Gelenkbus-Lang) – wersja przegubowa przedłużona
- LE – (Low-Entry) – wersja niskowejściowa
- L – (Lang) – wersja przedłużona, 15-metrowa
- M – wersja przedłużona, 13-metrowa
- K – (Kurz) – wersja skrócona, 10,5-metrowa
Miejskie
- O 530 K – autobus jednoczłonowy, długość 10,5 m, 2 osie, 2 drzwi (możliwe 3)
- O 530 – autobus jednoczłonowy, długość 12 m, 2 osie, 2 drzwi (możliwe 3)
- O 530 L – autobus jednoczłonowy, długość 15 m, 3 osie, 2 drzwi (możliwe 3)
- O 530 G – wersja przegubowa, długość 18 m, 3 osie, 3 drzwi (możliwe 4)
- O 530 GL – wersja przegubowa, długość 19,5 m, 4 osie, 4 drzwi; ten model wywodzi się wprawdzie z rodziny Citaro, lecz posiada zmodyfikowane nadwozie (głównie przód) i nosi nazwę CapaCity
- O 530 LE – autobus niskowejściowy (Low-Entry), długość 12 m, 2 osie, 2 drzwi (możliwe 3)
Podmiejskie
- O 530 Ü – autobus jednoczłonowy, długość 12 m, 2 osie, 2 drzwi
- O 530 MÜ – autobus jednoczłonowy, długość 13 m, 2 osie, 2 drzwi (możliwe 3)
- O 530 LÜ – autobus jednoczłonowy, długość 15 m, 3 osie, 3 drzwi
- O 530 GÜ – wersja przegubowa, długość 18 m, 3 osie, 3 drzwi
- O 530 LE Ü – autobus niskowejściowy (Low-Entry), długość 12 m, 2 osie, 2 drzwi
- O 530 LE MÜ – autobus niskowejściowy (Low-Entry), długość 13 m, 2 osie, 2 drzwi
Silniki i skrzynie biegów
Stosowane silniki
- silnik wysokoprężny OM 906 hLA (pojemność skokowa 6,4 dm³), 180 kW (245 KM) i 900 Nm albo 205 kW (279 KM) i 1100 Nm
- silnik wysokoprężny OM 926 hLA (pojemność skokowa 7,2 dm³), 235 kW (320 KM) i 1120 
- silnik wysokoprężny OM 457 hLA (pojemność skokowa 12 dm³), 185 kW (252 KM) i 1100 Nm, 220 kW (299 KM) i 1250 Nm albo 260 kW (354 KM) i 1600 Nm
- silnik na gaz ziemny M 447 hLAG (pojemność skokowa 12 dm³), 185 kW (252 KM) i 1050 Nm albo 240 kW (326 KM) i 1250 Nm
Stosowane skrzynie biegów
- ZF Ecomat 5-biegowa skrzynia automatyczna
- ZF Ecomat 6-biegowa skrzynia automatyczna
- ZF Ecolife 6-biegowa skrzynia automatyczna
- Voith 4-biegowa skrzynia automatyczna
MPK Wrocław 58 42 – 100[2] MPK Częstochowa 35 11 – 46 MPK Łódź 33 7 – 40 MZK Bydgoszcz 2 21 – 23 MPK Kraków 8 31 – 39[3] MZK Bielsko-Biała 10 10 10 30 Transgór Rybnik 12 2 2 16 PKS Wejherowo 4 5 – 9 KPK Białystok – 8 – 8[4] PKM Katowice 12 15 5 32 PKM Gliwice – 9 – 9 MPK Lublin – 27 – 27 PKS Rybnik 2 – – 4 PKS Brzeg 3 - - 3 DLA Wrocław 3 – – 3 MKS Tarnobrzeg 2 – – 2 Veolia Transport oddział w Tczewie 1 – – 1 ZKM Gdańsk 1 – – 1 MZK Starogard Gdański – – 5 5 P.A. "Gryf" 1 1 – 2 PKS Straszydle 1 – – 1 Bursiak Łódź 9 – – 9 PKM Sosnowiec 30 9 – 39 ZKM Lębork 1 – – 1 MZK Ełk 1 - 1 2 MPK Rzeszów 30/60 - – 30/60 MZK Piła 4 – – 4 Suma 254/286 163 23 474
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz